Snipperberichten methode en info

Over de Snipperberichten

1. 'Opa was verdomde dapper' Je eigen leven is deel van de geschiedenis

2. Lessen van een petemoei. Leren van een inspirator

3. Veelvoud creëert keuzemogelijkheden. Het belang van associëren

4. Ik weet niet of wat ik me herinner juist is of niet. Werkelijkheid en fictie (1)

5. Kan iedereen meedoen in een cursus levensverhalen schrijven?

6.Onderweg ontdek ik stukjes waarheid, kleine brokjes kristal. Motieven voor en betekenis van het schrijven van het eigen levensverhaal.

7. Creativiteit levend houden en voeden

8. Werkelijkheid en fictie (2)

9. In een groep werken of individueel?

10. Werven, een kwestie van lange adem

12. Aanwijzingen voor wie het levensverhaal wil schrijven en spelregels voor het schrijven in een groep

14. Over creativiteit in taal

16. Hoe vertelt een mens over zichzelf als hij of zij niet kan schrijven? Het maken van levensboeken

17. Heb ik zóveel verteld? Zóveel blaadjes? Luisteren naar levensverhalen en maken van levensboeken met oudere verstandelijk gehandicapten

18. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen (1) Creativiteitsontwikkeling en het levensverhaal als leermateriaal; over leerprocessen in het werken met levensverhalen

19. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen (2) De helende kracht van het schrijven: over therapeutische processen in het werken met levensverhalen

20. Wanneer de werkelijkheid waanzinnig is... Hoe herinneren werkt na trauma

21. Het ontstaan en de ontwikkeling van de autobiografie

23. Heden, verleden, altijd nu. Fotoboeken als hulp bij het schrijven van het eigen levensverhaal

24. Autobiografie en autobiografisch schrijven: kenmerken

26. Als een bord dat aan scherven is gevallen. Het schrijfproces en het levensverhaal. Themakeuze en fasering

27. Een leven zonder liefde is van geen belang. Over levensverhalen schrijven, voorlezen en vertellen, over levensboeken, herinneringsdozen, herinneringskastjes, over het doorgeven van kennis en ervaringen. Lezing Inspiratiedag Reliëf in Elspeet, 9 oktober 2014

29. Vormen van autobiografisch schrijven

31. Werken met levensverhalen en herinneringen in de GGZ. gesprek met Anita de Gouw (beeldend creatief therapeute) en Marlène Raaijmakers (psychologe)

34. En als het schrijven niet lukt? Omgaan met uitstelgedrag en schrijfblokkades (1). je eigen schrijfvoorwaarden

35. Je leeft je leven niet als boek. Schrijvers over het omgaan met waarheid in autobiografieën en fictie. werkelijkheid en fictie (3)

36. Tien belangrijke principes voor het werken met levensverhalen. Het eigen verhaal centraal-Structuur-Eenvoud-Motieven-Lust-Veelheid-Waarneming-Waarheid en illusie-Hier en nu-Liefde

37. Luisteren in je leunstoel: voorlezen om herinneringen aan te raken bij mensen met dementie

39. Over autobiografisch schrijven. Antwoorden op vragen van Marjon Sarneel

40. Herinneringen en het stimuleren van fantasie. Werkelijkheid en fictie (4)

Snipperberichten over het werken met levensverhalen

Snipperberichten zijn mededelingen, citaten, boekbesprekingen, knipsels en artikeltjes, lezingen die ik gaf, artikelen die ik over mijn werk schreef… een potpourri van wetenswaardigheden over het werken met levensverhalen. Achtergronden, aanwijzingen en methodische informatie. Ze horen bij de 52 oefeningen die je ook op mijn site vindt. Want hoe doe je dat nu, werken met de oefeningen? Waar moet je op letten als je een groep wilt begeleiden? Hoe bouw je een cursus op? Er zijn Snipperberichten over de methode, die vind je op de middenpagina onder het blokje methode. In andere berichten citeer ik uit kranten en boeken en ik maakte een aantal literatuurlijsten. Die berichten vind je links onder het blokje citaten en boeken.

De Snipperberichten zijn gratis. Ik verstuur ze onregelmatig en zet ze daarna op mijn site. Heb je belangstelling? Meld je dan aan per email: info@josefranssen.nl