Startpagina » Snipperberichten
Snipperberichten
Snipperberichten: Methode
Over de Snipperberichten
1. 'Opa was verdomde dapper' Je eigen leven is deel van de geschiedenis
2. Lessen van een petemoei. Leren van een inspirator
3. Veelvoud creëert keuzemogelijkheden. Het belang van associëren
4. Ik weet niet of wat ik me herinner juist is of niet. Werkelijkheid en fictie (1)
5. Kan iedereen meedoen in een cursus levensverhalen schrijven?
6.Onderweg ontdek ik stukjes waarheid, kleine brokjes kristal. Motieven voor en betekenis van het schrijven van het eigen levensverhaal.
7. Creativiteit levend houden en voeden
8. Werkelijkheid en fictie (2)
9. In een groep werken of individueel?
10. Werven, een kwestie van lange adem
12. Aanwijzingen voor wie het levensverhaal wil schrijven en spelregels voor het schrijven in een groep
14. Over creativiteit in taal
16. Hoe vertelt een mens over zichzelf als hij of zij niet kan schrijven? Het maken van levensboeken
17. Heb ik zóveel verteld? Zóveel blaadjes? Luisteren naar levensverhalen en maken van levensboeken met oudere verstandelijk gehandicapten
18. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen (1) Creativiteitsontwikkeling en het levensverhaal als leermateriaal; over leerprocessen in het werken met levensverhalen
19. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen (2) De helende kracht van het schrijven: over therapeutische processen in het werken met levensverhalen
20. Wanneer de werkelijkheid waanzinnig is... Hoe herinneren werkt na trauma
21. Het ontstaan en de ontwikkeling van de autobiografie
23. Heden, verleden, altijd nu. Fotoboeken als hulp bij het schrijven van het eigen levensverhaal
24. Autobiografie en autobiografisch schrijven: kenmerken
26. Als een bord dat aan scherven is gevallen. Het schrijfproces en het levensverhaal. Themakeuze en fasering
27. Een leven zonder liefde is van geen belang. Over levensverhalen schrijven, voorlezen en vertellen, over levensboeken, herinneringsdozen, herinneringskastjes, over het doorgeven van kennis en ervaringen. Lezing Inspiratiedag Reliëf in Elspeet, 9 oktober 2014
29. Vormen van autobiografisch schrijven
31. Werken met levensverhalen en herinneringen in de GGZ. gesprek met Anita de Gouw (beeldend creatief therapeute) en Marlène Raaijmakers (psychologe)
34. En als het schrijven niet lukt? Omgaan met uitstelgedrag en schrijfblokkades (1). je eigen schrijfvoorwaarden
35. Je leeft je leven niet als boek. Schrijvers over het omgaan met waarheid in autobiografieën en fictie. werkelijkheid en fictie (3)
36. Tien belangrijke principes voor het werken met levensverhalen. Het eigen verhaal centraal-Structuur-Eenvoud-Motieven-Lust-Veelheid-Waarneming-Waarheid en illusie-Hier en nu-Liefde
37. Luisteren in je leunstoel: voorlezen om herinneringen aan te raken bij mensen met dementie
39. Over autobiografisch schrijven. Antwoorden op vragen van Marjon Sarneel
40. Herinneringen en het stimuleren van fantasie. Werkelijkheid en fictie (4)