Snipperberichten

zijn mededelingen, boekbesprekingen, citaten, teruggevonden knipsels en artikeltjes, fragmenten uit lezingen die ik ooit gaf, artikelen die ik over mijn werk schreef… het is een potpourri van allerlei wetenswaardigheden over het werken met levensverhalen.

Want hoe doe je dat nu, werken met die oefeningen? Waar moet je op letten als je een groep wilt begeleiden? Hoe bouw je een cursus op? De Snipperberichten gaan ook over de methode. Achtergrondinformatie, literatuurverwijzingen, tips en ideeën voor het werven van een groep of voor het lesgeven. Stof voor mensen die met anderen werken rond levensverhalen, zoals docenten schrijven, werkers in de geestelijke gezondheidszorg, activiteitenbegeleiders, creatief therapeuten, psychologen, biografisch werkers, geestelijk verzorgenden, pastores, en ouderenadviseurs.

De Snipperberichten zijn gratis. Oudere Snipperberichten vind je net als de oefeningen op mijn site.

Heb je belangstelling voor de Snipperberichten? Meld je dan aan per email: info@josefranssen.nl. Je krijgt ze dan vers van de pers per mail.

Snipperberichten methode en info

1. 'Opa was verdomde dapper' Je eigen leven is deel van de geschiedenis. hier lezen

2. Lessen van een petemoei. Leren van een inspirator. hier lezen

3. Veelvoud creëert keuzemogelijkheden. het belang van associëren. hier lezen

4. Ik weet niet of wat ik me herinner juist is of niet. Werkelijkheid en fictie (1) hier lezen

5. Kan iedereen meedoen in een cursus levensverhalen schrijven? hier lezen

6. Onderweg ontdek ik stukjes waarheid, kleine brokjes kristal. Motieven voor en betekenis van het schrijven van het eigen levensverhaal. hier lezen

7. Creativiteit levens houden en voeden. hier lezen

8. Werkelijkheid en fictie (2) hier lezen

9. In een groep werken of individueel? hier lezen

10. Werven, een kwestie van lange adem. hier lezen

11. Opruiming: boeken en citaten. hier lezen

12. Aanwijzingen voor wie het levensverhaal wil schrijven en spelregels voor het schrijven in een groep. hier lezen

13. Een lees- en studiekoffertje: Nederlandstalige boeken over het schrijven van levensverhalen. hier lezen

14. Over creativiteit in taal. hier lezen

15. Een verontrustend boek. (Julian Barnes: Alsof het voorbij is) hier lezen

16. Hoe verteld een mens over zichzelf als hij of zij niet kan schrijven? Het maken van levensboeken. hier lezen

17. Heb ik zóveel verteld? Zóveel blaadjes? Luisteren naar levensverhalen en maken van levensboeken met oudere verstandelijk gehandicapten. hier lezen

18. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen- deel 1. Creativiteitsontwikkeling en het levensverhaal als leermateriaal; over leerprocessen in het werken met levensverhalen. hier lezen

19. Werken met levensverhalen is werken in een grensland. Over het interdisciplinaire karakter van het werken met levensverhalen - deel 2. De helende kracht van het schrijven: over therapeutische processen in het werken met levensverhalen. hier lezen

20. Wanneer de werkelijkheid waanzinnig is... Hoe herinneren werkt na trauma. hier lezen

21. Het ontstaan en de ontwikkeling van de autobiografie. hier lezen

22. Opruiming: een stapel citaten. hier lezen

23. Heden, verleden, altijd nu. Fotoboeken als hulp bij het schrijven van het eigen levensverhaal. hier lezen

24. Autobiografie en autobiografisch schrijven: kenmerken. hier lezen

25. Boeken brengen lesideeën. hier lezen

26. Als een bord dat aan scherven is gevallen. Het schrijfproces en het levensverhaal. Themakeuze en fasering. hier lezen

27. Een leven zonder liefde is van geen belang. Over levensverhalen schrijven, voorlezen en vertellen, over levensboeken, herinneringsdozen, herinneringskastjes, over het doorgeven van kennis en ervaringen. Lezing Inspiratiedag Reliëf in Elspeet, 9 oktober 2014 hier lezen

28. Boeken en citaten. hier lezen

29. Vormen van autobiografisch schrijven. hier lezen

30. Boeken op mijn tafel. hier lezen

31. Werken met levensverhalen en herinneringen in de GGZ. gesprek met Anita de Gouw (beeldend creatief therapeute) en Marlène Raaijmakers (psychologe). hier lezen

32. Achtergrondliteratuur werken met levensverhalen. Over het geheugen en herinneren; Over levensfasen en levensloop; Over de autobiografie, geschiedenis van de autobiografie en (literatuur)wetenschap; Over het schrijven van levensverhalen (methodisch-didactisch); Over het werken met levensverhalen algemeen (methodisch-didactisch); Over het maken van levensboeken; Over reminiscentie en het ophalen van herinneringen. hier lezen

33. Vakantietas met boeken en citaten. hier lezen

34. En als het schrijven niet lukt? Omgaan met uitstelgedrag en schrijfblokkades (1). je eigen schrijfvoorwaarden. hier lezen

35. Je leeft je leven niet als boek. Schrijvers over het omgaan met de waarheid in autobiografieën en fictie. Werkelijkheid en fictie (3) hier lesen

36. Tien belangrijke principes voor het werken met levensverhalen. Het eigen verhaal centraal; Structuur; Eenvoud; Motieven; Lust; Veelheid; Waarneming; Waarheid en illusie; Hier en nu; Liefde. hier lezen

37. Luisteren in je leunstoel: voorlezen om herinneringen aan te raken bij mensen met dementie. hier lezen

38. Twee stapels boeken. hier lezen

39. Over autobiografisch schrijven: antwoorden op vragen van Marjon Sarneel (1) hier lezen

40. Herinneringen en het stimuleren van fantasie. Werkelijkheid en fictie (4) hier lezen

41. Boeken en citaten. hier lezen

42. Wat ik in de kranten las. hier lezen

43.